2009. szeptember 1., kedd

Lehet érzés alapján irányítani egy céget?

Az intuíció verhetetlen fegyver; akinél ez a hatodik érzék jól működik az biztosan komoly előnyre tehet szert versenytársaival szemben. De vajon minden esetben tudjuk-e, hogy amit érzünk az egy intuitív benyomás vagy összekeverjük előítéleteinkkel, várakozásainkkal. Sajnos a legtöbb esetben az utóbbi igaz és gyakran rossz döntéseket hozunk érzelmeinkre hallgatva.
Nem minden vállalatvezető tanult közgazdaságtant, de azt biztosan mindenki elhiszi, hogy egy vállalkozás teljesítményének legnagyobb részét mérhető adatokkal lehet jellemezni. Ilyen adat a profit, a megtérülés, a selejtszázalék és számtalan ennél jóval homályosabb értelmű szakszó. Ha belenézünk egy mikroökonómia könyvbe, hamar rájövünk, hogy ez tiszta matematika. Sok esetben elég összetett differenciálegyenletekkel próbálják leírni a fenti fogalmakat, amelyeket meg lehet persze érteni, de alkalmazásuk a gyakorlatban csak kis volumenű tevékenység esetén lehetséges. A legtöbb cégvezető nem tudja fejben deriválni a profitját! Azért mert a tevékenysége bonyolult, sok termékkel dolgozik, több beszállítótól szerez be és sorolhatnánk még a számtalan tényezőt, ami egy olyan egyszerű fogalmat, mint a profit befolyásol. Sem fejben, sem kockás papíron, sőt egy bizonyos fejlettség után az egyébként zseniális táblázatkezelő programokban sem lehet ezt megcsinálni. Pedig ez csak tiszta matematika, csak igen nagy mennyiségű adattal. Erre találták ki a számítógépet, hogy ezt a munkát elvégezze helyettünk. Azon belül is az ügyviteli vagy vállalatirányítási rendszereket. Persze attól, hogy az ügyviteli rendszerünkkel remek szállítólevelet lehet írni, még nem biztos, hogy a vezetői információkat is megfelelően prezentálja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése