2010. augusztus 30., hétfő

Újdonság az ERP bevezetés területén

Ma már szerencsére egyre több cég ismeri fel azt a tényt, hogy egy jól megválasztott ERP rendszerrel komoly versenyelőnyre tehet szert a konkurenciával szemben.

De vajon, hogyan érdemes bevezetni egy ilyen rendszert? Mik azok a „kiegészítő” területek, amik nélkül erősen megkérdőjeleződik a bevezetett ERP rendszerünk hatékonysága? Hogyan kell összehangolni ezeket a területeket egy ERP bevezetés során?

A válasz érzékeltetésére képzeljünk el egy házat. Egy nagyon jó anyagokból épített, masszív és komfortos házat. A példánkban ez a ház maga az ERP rendszer.

Most képzeljük el, mi történne akkor, ha ezt a házat építész nélkül építenénk fel és „véletlenül” vagy akár tudatosan nem készítenénk alapot és nem építenénk kéményt a csúcs szuper álomházunkhoz.

Mivel az ingatlanunk nagy és masszív, komoly fűtési rendszer és akár több kandalló is van benne, alap nélkül valószínű rövid időn belül instabillá válna és összedőlne, a kémény hiánya miatt pedig a füst visszaáramlana a házba és előbb-utóbb (inkább előbb) a ház kigyulladna, majd felrobbanna.

Ez persze nagyon durva példa, hiszen senki sem építené fel így a házát. De vajon láttunk-e már alap, kémény és építész nélküli ERP rendszer bevezetést? A válaszhoz először nézzük meg, hogy az ERP esetében mi az ERP „ház” alapja. és kéménye és mi dolga ezzel az egésszel az építésznek (ki ő egyáltalán?).

Az ERP „ház” alapja minden esetben a cég Informatikai rendszere (IT). A lényeg a rendszer szón van, tehát az IT rendszer nem csak – sőt leginkább nem – a „vasakat” jelenti, hanem a rendszer összes elemének összehangolt együttműködését. Ahhoz, hogy az ERP „házunk” ne dőljön össze, az IT rendszernek nagyon leegyszerűsítve „mindössze” 3 dolgot kell tudnia:
  • Stabilitás: stabil hálózat, gépek, nyomtatás és szoftverek, valamint megbízható, gyors és pontos informatikai szolgáltatások.
  • Biztonság: a rendszer külső védelme (internet felől érkező behatolások – pl. versenytársak felől – elleni hatékony védelem), a rendszer belső védelme (jogosultságkezelés), mentések.
  • Teljesítmény: a rendszerelemek hatékony és gyors együttműködése, valamint gyors és akadálymentes ERP rendszer használat.
Az ERP „ház” kéménye az Üzleti Intelligencia (BI) másnéven Kontrolling. Ez gyakorlatilag az ERP rendszerből kiáramló információkat és azok olyan módon való „tálalását” jelenti, hogy azok segítségével biztonságosan, hatékonyan és tervezetten lehessen irányítani, fejleszteni a céget.
A hangsúly itt a „tálalás” módján és minőségén van, ennek a tudománya – sokszor művészete – a Kontrolling. Ez azért is nagyon fontos dolog, mert az ERP bevezetések indoka nagyon sok esetben éppen az információ iránti igény. Azt tudnunk kell azonban, hogy önmagában az ERP rendszer ezt az igényünket csak megalapozni tudja, az igazi megoldáshoz BI/Kontrolling rendszerre is szükségünk lesz. Egy jó BI/Kontrolling rendszernek is „mindössze” 3 dolgot kell tudnia:
  • Látás: folyamatosan látnunk kell mi történik a cégünkben, milyen árbevételeket, eredményeket érünk el, milyen hatékonyan működnek a folyamataink, részlegeink, telephelyeink, üzletkötőink, termékeink, és így tovább
  • Értelmezés: a látott információkat szűrnünk, megfelelő formára alakítanunk és értelmeznünk kell, tudnunk kell kiszűrni a veszélyeket és meg kell tudjuk látni a lehetőségeinket
  • Döntéstámogatás, tervezés és folyamatos visszacsatolás: a Kontrolling valódi célja az, hogy támogassa a stratégiai és operatív döntéseinket, megfelelő szinten tudjuk tervezni a cég működését és fejlődését, valamint folyamatos visszacsatolással lássuk a tervtől való negatív eltéréseket és időben, hatékonyan, a megfelelő ponton tudjunk beavatkozni a cég működésébe
És végül az építész. Ő az, aki az előbb említett 3 területet (IT->ERP->BI) már a tervezés időszakában, a KEZDETEKTŐL összehangolja, és a megvalósítás során egy olyan projekt menedzsmentszolgáltatást végez. Ez biztosítja azt, hogy az ERP, a bevezetés után is a legmagasabb értéket nyújtsa a vállalkozásnak és a kezdeti célok maradéktalanul megvalósuljanak (információ ellátás, gyors, hatékony és zavartalan operatív munka, stb.).

És végül visszatérve az eredeti kérdésünkhöz? Láttunk-e már alap, kémény és építész nélküli ERP bevezetést?

Az igazság az, hogy a helyzet ebben az esetben sajnos sokkal rosszabb, mint a házak esetében. Több száz ERP bevezetést (kb. egy tucat különböző ERP rendszerrel) megvizsgálva azt találtuk, hogy a bevezetések kb.70%-ánál a bevezetés során egyáltalán nem foglalkoznak IT-val és/vagy BI-al. Persze kezdeti elvárásként általában megjelenik az ERP rendszerrel szemben az információigény és a rendszer stabilitása, gyorsasága, a bevezetés során viszont ezekkel nem foglalkoznak, bízva abban, hogy az ERP rendszer majd megoldja ezeket a területeket is. Ez persze a legritkább esetben szokott összejönni, általában utólagos, vég nélküli toldozgatás, foldozgatás lesz a következmény.

A bevezetések kb. 20%-ában az ERP bevezetést végző cég IT és BI területen tevékenykedő cégeket von be a bevezetésbe. Vagy a cégnél már eleve ott lévő IT és BI szolgáltatókat vagy olyanokat, akiket az ERP bevezető cég „hoz”. Itt az IT és BI tudás elvileg nem kérdéses (sok esetben egyébként sajnos igen), az ilyen együttműködésekre viszont jellemző az „egymásra mutogatás” nevű jelenség, amikor probléma esetén mindenki a másikra mutat, hogy a problémát a másik terület okozza.

Az ilyen együtt működésekre jellemző, hogy a 3 terület között nincs meg az összhang, az együttműködő cégeknek nincsenek közösen kialakított szabályaik, folyamataik, nem, vagy alig ismerik egymás rendszereit, megoldásait, a bevezetés során pedig nincs „építész” aki a 3 terület együttműködését koordinálná.

Az esetek maradék, kb. 10%-ában az ERP bevezetést végző cég próbál meg a saját erőforrásaival megoldást nyújtani a bevezetés során felmerülő IT és BI kérdésekre. Az igazság azonban az, hogy egy jó ERP fejlesztő és bevezető cég elsősorban az ERP rendszerhez ért és nem foglalkozik professzionális szinten IT vagy BI rendszerek kiépítésével és üzemeltetésével. Így a megoldás ebben az esetben sem lesz kielégítő, ha sikerül is néhány IT vagy BI szempontot „belecsempészni” az ERP bevezetésbe, a működtetés már biztos, hogy folyamatos problémákat fog szülni.

A számos negatív tapasztalat és a fenti kutatás eredménye inspirált minket arra, hogy kidolgozzunk egy olyan prémium ERP bevezetési módszertant és gyakorlatot, ami a fenti problémákat mind kiküszöböli.

Nagyon fontos, hogy a megoldás nem az árában prémium, hanem az így bevezetett rendszerek hatékony együttműködéséből adódóan, értékben nyújt olyan többletet, ami a korábbi módszerekkel elképzelhetetlen lett volna.


Ha hozzánk hasonlóan, Ön is úgy gondolja, hogy mint ahogy házat, úgy ERP rendszert is így érdemes építeni, akkor kérjük írjon nekünk egy emailt az premiumerp@pannonszoftver.hu email címre.

Ha kérdéseit, akár meglévő ERP/IT/BI rendszerével, akár bevezetni kívánt rendszerével kapcsolatban, akár magával a prémium ERP bevezetéssel kapcsolatban felteszi nekünk, prémium ERP tanácsadóink azt rövid időn belül megválaszolják, majd igény esetén felkeresik Önt, hogy segítsenek Önnek és kollégáinak megtalálni az adott cégre szabott legjobb megoldásokat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése