A számítási felhő, azaz „cloud computing” manapság egy nagyon divatos technika, melyet egyre több területen próbálnak hasznosítani a szakemberek, legutóbb például az autógyártásban.
Egy internethez kapcsolódó jármű számos előnyt jelenthet vezetője számára, ugyanakkor rengeteg kockázatot is rejthet magában.
A tervek szerint a jövő autója figyelemmel kíséri majd vezetője szívritmusát, baj esetén gondoskodik a vezető biztonságáról, segélyhívást indít. A sofőrnek aktuális információi lesznek az időjárási, közlekedési viszonyokról, balesetekről és az útviszonyokról. Sőt, mivel ezeket az információkat az internetről éri el az autó, jóval olcsóbb lesz, mint a mostani csúcskategóriás járművek.
Az internethez kapcsolt, sőt az internetes adatok alapján döntéseket vagy javaslatokat hozó autónak azonban van egy komoly kockázata is, mégpedig a rendszerek feltörése és rosszindulatú, vagy egyszerűen csak amatőr manipulálása, ami komoly problémákhoz, balesetekhez vezethet.
Emellett a megbízhatóság is nagyon fontos. Sokszor az alkalmazások együttes használata idézi elő egy rendszer lefagyását, vagy szokatlan viselkedését, amit nem minden felhasználó tolerál, vagy reagál le megfelelően. Egy rendszerösszeomlás egy autóban nem csupán kellemetlen, de veszélyes is lehet. Annak is fennáll a veszélye, hogy az autósok már túl sok alkalmazást futtatnak, ami inkább hátráltatja, semmint segíti őket a vezetésben.
Az Unió által nemrégiben elfogadott Intelligent Transport Systems direktíva határozott célként jelöli meg az európai, egységes és valós idejű útinformációs szolgáltatás létrehozását. Ez lehet az információforrása a hasonló "online" autóknak. A gépjárművek internethez és egymáshoz való kapcsolása az a fejlesztési irány, amely mindenképpen életünk részévé válik, ha nem is feltétlenül a fentiekben vizionált formában.
A fent részletezett technológiára ugyan még várnunk kell, azonban 2020-ra akár már ki is próbálhatjuk őket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése