2012. április 26., csütörtök

Földön és égen


avagy tök jó, hogy a csapból is folyhat a bor, de azért hadd lehessen már olykor elmenni az étterembe is

Mostanában vitatkoznak arról, hogy mi az ERP jövője. Van, aki azt mondja, hogy az on-premise ERP már haldoklik, és néhány éven belül mindenki a felhőben lesz; van, aki kételkedik ebben és azt mondja, hogy a hagyományos ERP megközelítés soha nem fog eltűnni.
Be kell valljam, hogy annak ellenére, hogy az on-demand irányban nagy befektetéseket tesz a cégünk (pl. 1clickbusiness.com), magam is az utóbbi csoportba tartozom, azaz nem hiszek abban, hogy a szerver-kliens architektúrában működő vállalatirányítás valaha is ki fog tudni halni.
Nem a biztonsági megfontolások mondatják ezt velem, sőt állítom, hogy a kisebb cégeknek ideális a “felhő-alapú” szolgáltatás. A “felhő” segítségével olyan technológiához juthatnak egy igen alacsony, jól kalkulálható havi költséggel, ami normál esetben elérhetetlen lenne számukra.
Gondolj csak az elektronikus levelezésre: a gmail tényleg nagyon jó, sőt, ha regisztrálunk a Google Apps-ra (és ez itt tényleg nem a reklám helye), akkor akár ingyen megkaphatunk hozzá egy nagyon komoly csoportmunkát támogató online megoldást. Persze itt-ott akadozik, de ez akkor is egy óriási lehetőség egy kis cégnek. Azonban van az a méret, ahol már olyan igények és elvárások fogalmazódnak meg (pl. biztonsági és funkcionális területen), amelyek szükségessé teszik egy saját levelezőszerver és csoportmunka-rendszer kialakítását.
Mi a Google.Apps-ot használtuk/használjuk, de nálunk is elérkezett az a szint, amikor úgy éreztük ez már nem elég. Íme néhány igény, amit kizárólag gmail-el nem tudtunk volna megoldani:
- Mi például a leveleinket, dokumentumainkat szeretjük projektek alapján csoportosítani, sőt már a megíráskor a megfelelő projekthez szeretnénk csatolni.
- Feladatokat és a hozzájuk tartozó eseményeket szeretnénk közösen kezelni, nem csak a naptárban megosztani a bejegyzéseket.
Bizonyára van olyan szolgáltatás-alapú szoftver, ami megoldást nyújt a fentiekre is, de a váltás nem olyan egyszerű, ezért mi egy hibrid rendszert alakítottunk ki.
Ugyanígy az ügyvitel esetén, egy kis cég le tudja fedni egy on-line számlázó programmal a kezdeti igényeit, viszont ahogy növekszik, biztosan lesznek egyedi kívánságai, amit az on-line szoftver szállítója nem fog tudni kielégíteni (vagy ha igen, akkor az már nem is igazi on-demand). Ebben az esetben egy másik on-line szoftvert kell keresni, ami tudja a kívánt funkciót (de tartsd észben, hogy ez megintcsak időleges megoldás lesz), vagy váltani egy helyben telepített rendszerre, ami testreszabható.
Az on-premise rendszerek nagy előnye tehát, hogy - bár itt sem triviálisan, de - az egyedi működést le lehet velük követni. Szerintem nem a cég működését kell a szoftverhez igazítani, hanem a szoftvert a működésünkhöz (a kérdés persze, hogy ki van kiért). Ellenkező esetben előfordulhat, hogy éppen azokat a “speciális” folyamataidat standardizálod, amik a versenyelőnyödet biztosították eddig. A Dyntell egy olyan megoldást alakított ki, amellyel “gombnyomással” hibrid kapcsolat teremthető a felhős megoldás és a testreszabást lehetővé tevő ERP megoldás között.
Az on-demand ügyviteli rendszerek nem az ERP ellenfelei, hanem az on-premise dobozos ügyviteli rendszereké. Ebben a küzdelemben persze nem kétséges a kimenetel. Ezek alapján azt javaslom Neked, hogy dobozos szoftverek hosszú életére ne kössél nagy értékű fogadásokat, de ha növekszik a céged, akkor nézz körül az ERP piacon is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése